Tuesday, October 03, 2006

Mitt i natten på Arlanda

Klockan är nånstans mellan 01:00 och 01:30, Arlanda har aldrig varit så ensamt i mitt sällskap och jag har tittat ut en soffa jag ska somna i om en stund. Jag lämnade Vetlanda och jag blev plötsligt varse att jag nog är ganska rädd. Vet inte för vad, kanske är det juggarna. De är ju lite buskiga. Men efter att messat med Karin och lyssnat på radiosporten kändes allt bättre.

Nåväl, nyklipp och nyrakad (alltså ser jag ut som 15, igen) kommer jag imorgon att anlända till ett 29-gradigt Skopje som tydligen badar i sol. Det ska bli spännande. Några frågor jag har, och som jag kommer att besvara senare, är:

1. Kommer taxichauffören hålla upp en skylt det står Mr Engstrom på?
2. Kommer Turker Miftar vara snäll?
3. Har de fixat boende åt mig, och isf hur ser det ut?
4. Finns det några gamla kommuniststatyer kvar?
5. Kommer jag fatta nåt av nåt?

Kanske ska passa på att förklara syftet med denna blogg.
Skopje-Danne ämnar att likt en Bagdad-Bob/Staffan Heimerson ge information som pendlar mellan sanning och lögn. Givetvis är det en livsdröm som nu går i uppfyllelse när jag nu ska agera "korre". Visserligen åt mig själv, men hör Rapport/Ekot/DN/VetlandaPosten av sig är jag öppen för förslag. Observationer om den makedonska folksjälen kommer att blandas med mer ytliga observationer om pingis, mat och rasism i landet som fostrat den känsligaste vänsterfot Örjans Vall sett sedan Stefan Larssons glansdagar.

Det här är Daniel Engström, för sig själv, på Arlanda.

3 Comments:

Blogger annakarinulrika said...

och den första som kommenterar är förstås skopjedannes allid lika alerta flickvän. Hoppas du får sova gott. hälsa makedonien och NJUT! puss

2:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

Väldigt trevlig blogg du skaffat! En Skopje-danne var precis vad som saknades i bekantskapskretsen. Ser särskilt fram emot en rapport om den Makedonska folksjälen. Håll ut och låt inte juggarna knäcka dig.
/Martin

9:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag måste ta och hålla med pop-martin, danne i namnet var mycket trevligt. men kunde du inte pytsat in engan när du ändå var på gång?

4:59 PM  

Post a Comment

<< Home