Thursday, October 05, 2006

Dag 1 och 2

Efter endast ett och ett halvt dygn i den makedonska huvudstaden är det svårt att dra några generella slutsatser om den makedonska folksjälen, framför allt eftersom jag hitintills enbart talat med en handfull makedonier. Den första var taxichauffören som utanför Skopjes flygplats, en flygplats som förövrigt hade ett stort antal militärhelikoptrar men ett desto mindre antal flygplan, mötte upp med skrynklig papperslapp med texten Daniel Engström. Han förklarade glatt att hans engelska var ”small” och att han var en ”Professional driver”. Nästa makedonier till rakning var min handledare Turker Miftar, som varit så vänlig, hjälpsam och omtänksam att han om han är representativ för hela befolkningen betyder det att Makedonien har världens snällaste folk. Tillsammans med donnan, ni vet sådär Lisbeth Åkerlund-snygg med kolsvart hår och havsfärgade ögon, på agencyn gav han mig en lägenhet jag inte kunde ha drömt om för endast 250 euros i månaden.

Annars så känns stan som en blandning av Phnom Penh, Liège och valfri krigsdokumentär från Balkan. De kyrilliska bokstäverna gör det lite svårt att läsa menyer, men än så länge har det funkat att ta vad den framför mig tagit. Vilket inneburit kebab i olika former.

En helt absurd iakttagelse, men som jag knappast kan skylla makedonierna för, är de tv-program som bjuds på min tv. Ni vet Killing-gänget-grejen där någon ringer in och ber Glenn rabbla pingissiffror eller något annat? På några av de italienska kanaler jag har finns exakt det, fast på riktigt så att säga. En halvnaken tjej åmar sig framför kameran, det ringer in någon som lätt andfådd säger något, varpå tjejen åmar sig, svankar, trycker ihop brösten eller något annat. Mannen i luren lägger på efter ett tag, då spelas musik som tjejen ”dansar” till innan nästa kille ringer in. Det hela är så absurt och vidrigt att jag utan att tveka utnämner Italien till det mest kvinnofientliga land som får visa tv i Makedonien. Med tanke på att jag även kan få in kanaler från Oman, Kuwait, samt ett 20-tal länder till säger det en del. Eller kvinnoförnedrande, det är förnedrande mot alla.

Har spenderat första dagen på kontoret, mina uppgifter är inte helt spikade ännu, men jag ska förmodligen skriva en rapport om olika aspekter av EU-utvidgning med fokus på Balkan samt assistera Turker och Islam med diverse uppgifter. Fick träffa Islam idag, han jobbar nu på Makedoniens EU-kontor och verkar grym. Har även besökt amerikanska ambassaden, där fanns biljetterna till den konferens i Dubrovnik som Turker med kort varsel blivit inbjuden till.

Sammanlagt verkar makedonierna snälla, jag har sett några typiska juggar, ätit kebab och lärt mig två-tre ord makedonska.

Det här är Daniel Engström, för ett stopp mot äckel-tv, i Skopje.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

jag är sjukt avundsjuk. jag vill också komma till en flygplats och någon håller upp en skylt/skrynklig lapp/vad fan som helst med MITT namn. jag trodde det skulle hända en gång. men icke.. som du hör är jag fortfarande lite bitter, och den gången var för typ fyra år sen. men men. den som väntar.. nu vet jag att det även händer oss vanliga dödliga. så du har väckt mitt hopp åter.

ciao for now.. ska fortsätta låtsas jobba igen..

1:57 PM  

Post a Comment

<< Home