Saturday, October 07, 2006

2-0. Med eller utan Zlatan spelar ingen roll

Den första lördagskvällen här spenderar jag på kontoret. Det låter väl sådär, men fotboll, Karin och trötthet gjorde att det blev så och jag är nöjd. Till en början kan jag naturligtvis inte låta bli att kommentera 2-0 mot Spanien. Det är något märkligt som gör att jag älskar sådana segrar. Nu såg jag inte matchen själv, men utifrån vad herrar Granqvist/Edström hade att säga var det en härlig blöt match med mycket löpning och kramp. Älskar sådana matcher där man kan springa så mycket att man inte slutar förrän man får kramp.

Man kan tycka att det är sorgligt att Sverige vinner utan Zlatan, att de som menar att Zlatan inte hör hemma i landslaget får vatten på sin kvarn. Alla diskussioner om att Sverige inte klarar av att ta hand om starka individer. Kanske är Sverige dåliga på det, kanske har Zoran rätt. Men när han hade ”starka individer som tar stor plats” i Djurgården var de också de bästa spelarna som fanns.Där fanns orsaken till att Djurgården vann. Är du bra tar du plats, ta plats för att du är bra, gör du mål får du din bekräftelse. Sökande av bekräftelse innebär inte att man är en ”stark individ som tar stor plats”, att vara jobbig är inte samma sak som att vara stark. Möjligtvis att man tar stor plats, men på ett ganska oväsentligt sätt. Zlatan tar plats när han klackar in 1-1 mot Italien, när han vägrar spela för att Lagerbäck inte tjatat tillräckligt mycket söker han bara uppmärksamhet.

Makedonien spelade 0-0 mot England, jag har sett tutande bilar. De var ju nära att ta en pinne hemma för en månad sedan, på nationalstadion som jag ser från mitt fönster. Ska dit när ryssarna kommer i mitten på november. Makedonien- Ryssland den 15:e november. Pälsmössa på. Om de finns här, har inte sett några än. Mer än på tavlor i det gamla turkiska badet som numer är nationalmuseum. På andra sidan floden där Ottomanerna stoppades någon gång, men de slog säkert tillbaka.

Igår hade jag min första ordentliga utekväll i Skopje. Jag hittade några trevliga Schweizare på genomresa. Vi hittade i vår tur en trevlig bar som tog oss till en trevlig klubb där folk hoppade och dansade till ett band som lät lite som ett makedoniskt Brainpool. De hade dessutom med ordet Macedonski i varannan låt. Folk var glada och jag dansade med. Folk var snygga, till och med killarna. De var i alla fall snyggare än killarna på gatan, eller hur det nu var (Martin?). Tjejerna var givetvis snyggare, det är dom ju nästan alltid, men på få ställen är skillnaden så markant som här.

Vi träffade några indietjejer (med makedonska mått alla fall) som tog oss till en ny klubb som var helt ok, men jag har nog lite att lära i hur makedonierna säger hejdå. Återkommer i ärendet när klarhet har bringats Hela kalaset som inkluderade middag, cocktails, ren sprit och till och med en och annan öl gick på lite under 200 kr.

Imorgon kanske jag ska till berget, om vädret blir bättre. Nästa inlägg kommer att behandla Makedonien på ett mer allvarligt sätt. Det finns en hel del allvar här, om man är lagd åt det hållet. Vilket nog alla borde vara.

Det här är Daniel Engström, för att Zlatan ska vara en av dom som gör att Sverige vinner, i Skopje.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home