Saturday, October 14, 2006

I jakten på det riktiga Makedonien

Har träffat en ryss med kanske världens fastaste handslag, det bara säger smack, Baaz skulle ligga i lä. Han är sjukt pretto, kom hit för att ”spiritual guidance”, gör ingenting, men är ganska trevlig. Han har bott i australien sen han var 7. Han hade också väldigt intressanta genusteorier som inte skulle anses som politiskt korrekta på IMER. Några höjdpunkter: Kvinnor söker maskulina män som kan beskydda dem, det är naturligt. Kvinnor som faller för mindre maskulina män är bara offer för social constraints. Kvinnan kan visserligen vara logiska, det finns ju kvinnliga vetenskapsmän, men överlag grundar de sina beslut på känslor. Därför är det bättre att agera svinigt mot dem, då har de en känslomässig relation till dig. Det räcker längre än att bara vara vanligt snäll, det gör inget intryck. Vidare var hans logikdiskussionen inte särskilt konsekvent, han menade exempelvis att kvinnliga prostituerade kunde vara logiska eftersom de kunde vara lyckliga om de tänkte på vad de kunde köpa för pengarna, även om det är emotionellt jobbigt att ha sex med okända människor mot betalning.

Eftersom han var ryss från början men bott hela sitt medvetna liv i Australien, stödjer det ju lite hans teori om att det mesta är naturligt nedärvt. Eller så är det bara jag som har höga tankar om australiensisk jämställdhetskultur.

Har också anmält min vistelse i landet till en polisstation, sovjetisk byråkrati kändes plötsligt så aktuellt. Men det gick bra till slut. Eftersom att jag hade med mig Turker som ju kan skriva med Kyrilliska bokstäver.

Ska lyssna på premiärministern på tisdag, om regionalt samarbete. Förutsättningarna här är ju lite annorlunda mot de i Norden till exempel. Utförlig rapport kommer på nyavarlden.org, eller blogspot eller vad det nu är som gäller.

Idag har jag promenerat i det fantastiska vädret, har sett väldigt mycket gråa betongbyggnader på väg att falla sönder. På nästan alla väggar är det klottrat saker som Fuck Authority, Loyal Fans – Pride of Skopje (Loyal Fans är en fan grupp till något lag i stan, tror det är Vardar) och Macedonski. Det ser precis ut som man kan tänka sig, och det är inte särskilt kul att se faktiskt

Besökte också en härlig grönsaksmarknad. Köpte ett halvt kilo spenat bland annat. Plus någon konstig frukt som tydligen innehåller mycket c-vitamin.

Annars är helgens research questions:

Skoputsning, enbart förnedrande, eller bidrar det till att mannen som ser skoputsning som sin sista utväg får en bättre tillvaro och kanske gör jag då något åt det faktum att nästan 30 procent lever under fattigdomsgränsen?

Handla hos lokala cornershopen eller på den stora supermarketen? Han på hörnet kommer ju knappast anställa fler, men har kanske det svårt att få det att gå ihop. Handla på Ramstore kanske ger dem möjlighet att anställa en till och göra något åt den 40 procentiga arbetslösheten? Några förslag?

Varför dansar inte makedonier? Förutom förra helgens besök på makedonska Brainpools (som tydligen har texter som påminner mer om Ultima Thules) konsert har folket visat sig vara otroligt stillastående på dansgolvet. I går kväll på Vega tittade folk på mig som ett UFO när jag dansade till Friday I´m in Love, jag saknade Jesper då. Alla runt omkring stod på dansgolvet utan att röra sig nämnvärt.

Lyckades också snylta till mig lite champagne från någon som garanterat var en bidragande orsak till att den organiserade brottsligheten har ett så stort inflytande här i landet.

Just det, höll på att glömma. Har bondat med en tant som bor mitt emot mig. Hon kom och knackade och ville ha ett nummer till min hyresvärd (förstod jag efter att ringt Turker och kollat). Igår kväll knackade hon på igen och hade med sig en burk med hemmagjord ajvar. Hon gick in i köket, hämtade en tallrik och slevade upp en rejäl portion. Sa att jag skulle äta det med bröd. Det gjorde jag. Var jättegott

Det här är Daniel Engström, för en bättre ekonomisk situation i Makedonien, i Skopje

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Trevlig att du stiftat nya bekantskaper. Alltid bra med grannar som man kan låna socker av. Här hemma börjar det bli kallt och det är allmän tristess. Oscar ger mig dock mat och vin så att jag håller mig på banan. Ha det bra!
/Martin

7:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

låter oerhört gemytligt i det där landet hörru du! jag har bott i samma lägenhet i två och ett halv år och den enda kontakt jag haft med mina grannar har varit sent på natten när de tycker att jag spelar för hög musik. fuckers säger jag. vill hellre bli bjuden på käk!

skoputsning ja. va ska man säga. det är väl som när jag var hos en bekant i zimbabwe och som hade en trädsgårdmästare och en städerska. inte för att det behövdes men för att de gavs skälig lön, och i sin tur kunde ge sina barn en drägligare livssituation. samtidigt som de kände sig som äkta kolonisatörer med flashiga jobb som anställde folk till i jämförelse låga löner. lite moment 22-varning. hur du än gör så blir det fel och du känner dig dum ond och elak.

inga svar här inte. avsaknad av danskunskap måste ju däremot vara en genetisk defekt.. ser inget annat svar.

så fortsätt dansa och hoppas att du hittar åtminstone någon som kan bemästra denna ibland så svåra aktivitet!

kram
JB

12:17 PM  

Post a Comment

<< Home