Saturday, October 21, 2006

Vikten av att höja blicken

IR-studenters vägar äro outgrundliga. Plötsligt dimper det ner ett mail om att Sandra från Martin-Oscar-korridoren på Rönnen sett mig i Skopje. Jag googlar henne, hittar henne på UNIFEM. Hon har googlat mig och hittat skopje-danne och nya världen. Igår var vi på experimentell jazz med fem norska gutter med namn som Öyvind och Björn-Egil. Lite för mycket oljud för min smak, i en lokal som var ganska otypisk Skopje, men ändå hade diskolampor och som bevakades av fem män som infriade alla fördomar om maffian på Balkan. Vi hann också med att mytbilda lite kring Mange och Rikard. Fick bekräftat att Magnus har en amerikansk fru och jag lånade ut Rikards bok. På detta mötte vi på hemvägen en man med en åsna.

Det är alltså 25 årsjubileum av Skopjes internationella Jazzfestival. Esbjörn Svenssons trio spelar imorgon, söndag. Bara en sådan sak.

I referatet från Skopjederbyt klagade jag lite på att spelarna hade svårt att höja blicken. Det borde göra. Att höja blicken är det bästa sättet att uppleva den här staden. Den är ju väldigt ful i huvudhöjd och neråt. Trasiga trottoarer och fula hus. Höjer man blicken ser man dock berg åt alla håll. Ibland bara som konturer, ibland som gigantiska gröna kullar. Berg i solnedgång är ju fantastiskt. Man ser också det upplysta korset högts uppe på Vodna. Fick reda på att det är ett millennium-märke. Kan tyckas att det är lite onödigt att i en stad med en relativt stor minoritet muslimer välja just ett kors som syns över hela stan nattetid.

Men man kan också tycka att det är lite onödigt att inte göra någonting åt gamla stan, som har allt som det egentliga centrum saknar, dvs. själ och karaktär. Men nejdå, där på andra sidan floden finns inte ens gatlyktor så att man kan gå dit på kvällarna. På dagarna är där (jag börjar nog få hemlängtan, skrev ju nyss på skånska…) ett myller av människor, som enligt folk på den här sidan floden inte vill mycket annat än att stjäla dina pengar. Att rusta upp den delen där byggnaderna är minnen från ottomanerna, så också religionen, så att den blir mer bebolig, trevlig eller turistvänlig verkar inte aktuellt. De som bor där är ju trots allt albaner.

En man som jag förmodar var ambassadör, eventuellt Rumäniens, kom in på debatten jag besökte i tisdags en halvtimme sent och verkligen stank sprit. Kändes öststat.

Ska fira FN-dagen någon dag för tidigt i köpcentrat Ramstore i morgon.

Det här är Daniel Engström, för att höja blicken, i Skopje

0 Comments:

Post a Comment

<< Home