Monday, November 13, 2006

saklig, men lite tråkig redogörelse

Här har det hänt grejer må ni tro. Till exempel har jag numer Internet hemma, det gör verkligen livet lite lättare. Detta har jag firat med att inte sova nåt på senare tid och nu lyssna på radiosporten. Bra söndagsunderhållning.

Var i Sofia tidigare i veckan, en konferens om NATO och regionalt nätverkande på Balkan. Kanske inte mitt naturliga forum, men jag tog på mig kostymen, pratade med Bulgariens Irak-ambassadör, kosovoalbaner och serber. Fick också en repetition av den nya säkerhetsagendan. Den har slagit här, alla prata om det nya säkerhetskonceptet.

Träffade dessutom en trevlig norrman vid namn Harald (bara det) som jag raskt blev vän med. Kan vara ett bra karriärdrag. Han började med att fixa in mig på en konferens här i Skopje i veckan. Mina gamla vänner Konchevska-trajovska och försvarsministern ska prata om regional säkerhet, misstänker att jag kommer få höra något om att säkerhet är så mycket mer än bara militär.

Såg inte mycket av Sofia, men vi försökte göra Sofia en kväll. Det visade sig dock att tisdagskvällar inte är partykvällen i Sofia, vi var typ ensamma vart vi än gick. Men jag fick ytterligare bevis för vilket fantastiskt språk norska är, samt en åthutning för att svenska landslagsspelare trodde att de var italienare.

Kom hem till Skopje, efter att suttit på en skumpig väg i alldeles för många timmar, mycket beroende på en gränsövergång som inte var så smidig. Bulgariska tulltjänstemän kommer inte att vinna nåt pris som årets hockeykompis. Ett pris som nog förövrigt bara delats ut en gång. Då vann Challe Berglund.

Turker tog mig på Makedonienresa, vi såg nästan hela tror jag. Fin natur, fula städer. Ändå var Vitola, Ohrid och Struga finare än Skopje. Såg snö, kände kyla, Turkers bil saknade värme.

Makedonien fick ganska dålig, men väntad kritik av kommissionen, det görs framsteg, men för långsamt. De bytte ju regering nyss, och den är tydligen inkompetent. Vilket väl de flesta regeringar är i början. Och här byts det vart fjärde år. Och all blir missnöjda och röstar på några andra som byter ut halva tjänstemannakåren. Demokrati är bra, men…Lite tvärtom som debatten i Sverige skulle man kunna säga.

Arbetslösheten är alla fall nere på 36 procent nu.

Har betalat hutlösa priser för mat, 500 denars för en pasta. Tur att UNHCR-Robert betalade för drinkarna. Annars hade det aldrig gått ihop sig. Förresten undrar Skopje-Danne som det finns någon där ute som vill sponsra hans nästa uppdrag. Han far ju nämligen snart till New York, men det är ju inte gratis och om det finns intresse för en rapportering även därifrån skulle ett litet bidrag sitta fint. Bara att höra av sig.

Förresten finns det dom som hävdar att Jesper är lik Rod Stewart och att Pop-Martin är lik den mörkhårige av filip&fredrik

Det här är Daniel Engström, för värme i bilarna, i Skopje

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

den här bloggen håller världsklass!
är Bender verkligen lik honom?

10:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

haha.. vilken fuling av Martin pop. Mitt stalltips är: håll hårt i Harald. Norrmän är av det rätta virket har jag hört. För övrigt kan jag bara hålla med Martin T. Ha det.

9:50 PM  
Blogger annakarinulrika said...

Jag tycker också att bloggen här slår det mesta. Inte undra på att det finns en viss liten (men stark) praktikantflicka i NY som skryter med en viss skopje-dannes skrivförmåga. bäst är du min älskling

4:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Haller med foregaende talare.

11:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

Har inte läst på ett tag. Roddan alltså? Han var väl rätt cool när han spelade i Faces. Också måste jag erkänna att tårarna kommer när han tillsammans med Bryan Adams och Sting sjunger "All for one" i De tre musketörerna. En komplimang alltså.

6:41 PM  

Post a Comment

<< Home