Friday, November 17, 2006

säcken ska fyllas

Tack för allt beröm. Likt sockret runt munnen efter en pariser/sockerbulle är det omöjligt att inte slicka i sig.

Saker går inte alltid som man tänker sig och sudden death får helt plötsligt en helt ny innebörd. Detta gör att jag nu står inför min sista vecka i Skopje. Säcken ska så småningom knytas ihop. Men den här gången fortsätter jag att fylla den med information.

Efter att ha besökt en konferens om ungt ledarskap kan jag dra några slutsatser. Till exempel är det ett genomgående tema här att det inte är riktigt lika noga med att vara tyst när någon annan talar. Överlag märker man ju hur otroligt artiga, politiskt korrekta osv vi är i Sverige. Det gäller allt från rasism till kvinnosyn. Eller hur vi för fram kritik. Det vanliga är inte att ägna hela sitt tal åt att å det grövsta kritisera föregående talare, men det fick jag se i veckan. Idiotförklarande av den stackars 25 årige parlamentsledamot som höll ett karriärcoachtal som inte föll den bulgariska damen i smaken. Har inte sett någon bli så förödmjukad offentligt sen Trifon Ivanov stöp i backen 94. Tre nordbor tyckte det var ohyggligt pineligt, men alla andra sa att vadå, det var ju ett uselt tal. De hade kanske rätt. Men ändå.

Och gång på gång får man fantastiska bevis på hur lätt det är att sparka neråt. Den serbiska tjejen som absolut inte kan tänka sig i Turkiet i EU för att det öppnar dörren för all organiserad brottslighet borde kanske ha tänkt en gång till innan hon sa något. Å andra sidan skulle kanske jag ha tänkt efter en gång till innan jag började prata om krig mellan kroater och serber i Bosnien. Det finns många prefix och min okunskap blir uppenbar än en gång när jag inte kan upprepa hur det egentligen låg till.

Sedan blev jag desillusionerad, det jag trodde var en absolut sanning är nu falsifierad. Jag har träffat en norsk tjej som jag inte ens var i närheten av att bli lite småkär i. Hon var ganska snygg, men inte på det söta norska sättet. Hon pratade inte särskilt fint. Dessutom var hon på gränsen till korkad och otrevlig. Märkligt.

Träffade en taxichaufför som hade spelat fotboll i Sverige 95. Han menade att han spelat i Jönköping, men hans beskrivning lät mer som Linköping. Hur eller hur så tog han med mig på en rejäl tur som slutade i att jag fick betala dubbelt pris. Men då det innebar 100 denars istället för femtio var det ok.

Alla ni som sett ministrar och andra höga personer vet att man ofta har respekt för dem. De ingjuter förtroende. Det gör inte den kära Lazar Elenovski, Makedoniens försvarsminister. Inte förtroendeingivande för fem öre, han verkar inte ens särskilt smart. Tyvärr säger det nog mer om politiken här generellt än om honom som person.

Till dem som förespråkar skattesänkningar kan jag inte annat än råda er att flytta hit. En 10-procentig platt skatt. Inte farligt. Kom hit!

NATO har verkligen gått och blivit mjuka. De har ju inget val. Men någon borde en sätta en gräns för vad NATO respektive EU ska göra. NATO har ju inte samma geografiska begränsningar. Japan och Sydkorea på väg in. Kanske är NATO it i alla fall. Kanske borde Sverige sluta hyckla med sitt NATO-medlemskap. Varför skickar vi procentuellt sett en massa trupper till Afghanistan? Mig gör det inget, men det är ju väl mer eller mindre i NATO:s namn? Varför skickar Makedonien 150 man till samma land? Har de tur hjälper det kanske deras integration.

Du hade gillat bergen här morfar, jag tänkte ju på dig när jag tog korten.

Det här är Daniel Engström, för en mer sansad offentligt kritik, i Skopje

0 Comments:

Post a Comment

<< Home